%0 Journal Article %A Ebrahimi, Payam %A Salimi Kochi, Jamileh %T The role of indigenous knowledge in sustainable development of rural soil and water resources (Case study: Ghasab Zalelkan Village, Babol city) %J Iranian Jornal of Watershed Management Science&Engineering %V 11 %N 39 %U http://jwmsei.ir/article-1-567-fa.html %R %D 2018 %K Indigenous knowledge, Formal Knowledge, Ranking, Zalekan Village., %X قدرت بخشی به جامعه­ی محلی از طریق بومی­سازی و بر پایه­ی دانش بومی یکی از گفتمان‌هایی است که در عرصه­ی پارادایم­های جدید توسعه مطرح و مورد توجه زیادی قرار گرفته است. بومی­سازی در ارتباط با برخورد جامعه با روند دگرگونی از سنتی به مدرن و نحوه­ی برخورد یا تعامل جامعه درون مدار با جامعه بیرونی مفهوم پیدا می‌کند. در این تحقیق با استفاده از دو نوع پرسشنامه، تفاوت دانش بومی و رسمی در زمینه منابع طبیعی موجود در روستا به­ویژه آب و خاک به بررسی دیدگاه سرپرستان خانوار آنان پرداخته شد. با استفاده از 64 پرسشنامه در روستای قصاب ذالکان شهرستان بابل استان مازندران امتیازات دانش بومی و رسمی با دو رویکرد صفر و یک و کم-متوسط و زیاد بررسی گردید. نتایج نشان داد سرپرستان خانوار روستای مورد مطالعه 13/16 درصد در زمینه­ی دانش بومی به سازگاری آن و 92/28 درصد در زمینه­ی دانش رسمی به علمی بودن آن رای داده­اند. همچنین سایر پارامترها در هر دانش به ترتیب اولویت­بندی گردیدند. از سوی دیگر با بررسی راهبردهای دو دانش بومی و رسمی به­منظور حفظ منابع آب و خاک در روستا دانش بومی با 056/48 درصد نسبت به دانش رسمی با 077/42 از دیدگاه جامعه­ی روستایی سازگاری و کارآیی بالاتریی را نشان می­دهد. با استفاده از نتایج این پژوهش می­توان میزان پذیرش آهنگ نوآوری 979/5 درصدی را در روستای مذکور مشخص نمود و فناوری مورد پذیرش این روستا نظیر محصول، دستاورد و یا فناوری که در آینده انتقال پیدا می­کند باید با دانش محلی سازگار و قدرت پاسخگویی به مشکلات روستایی به لحاظ دانش رسمی را داشته باشد. %> http://jwmsei.ir/article-1-567-fa.pdf %P 39-48 %& 39 %! %9 Research %L A-10-500-3 %+ %G eng %@ 2008-9554 %[ 2018