بررسی مطالعات هر شاخهی علمی، سیاستهای پژوهشی و برنامهریزیهای راهبردی آن را تعیین میکند. لذا در این پژوهش برای تعیین روند پژوهشهای علمی در حوزهی علوم و مهندسی آبخیز و سیر موضوعی آنها، اطلاعات پایاننامه و رسالهی دکتری دانشگاههای تهران(257 مورد) و تربیت مدرس(200 مورد) با کمک مطالعات کتابخانهای گردآوری شد. نتایج نشان داد که مسائل مطرحشده در هر دو دانشگاه بیشتر در سطح حوزهی آبخیز درجه دو به پایین بودهاند. در دانشگاه تهران زیرکد فرسایش-رسوب(22) و در دانشگاه تربیت مدرس زیرکد رژیم هیدرولوژی(18)، بیشترین حجم مطالعات را به خود اختصاص دادهاند. پرداختن به وجوه فرآیندی مسائل در دانشگاه تربیت مدرس کمتر از دانشگاه تهران بودهاست. از آنجا که فرآیندها در حوزههای آبخیز بهمپیوستهاند، این نگاه جزئی، امکان نتیجهگیریهای کلگرایانه را از مطالعات سلب کردهاست. همچنین به موازات افزایش نیاز به داشتن رویکرد جامع در سطح کلان و سیر پژوهشها به سمت مطالعات هیدرولوژیکی، ژئومورفولوژیکی و هیدرومتئولوژیکیمیتوان گفت که امروزه قوای اجتماعی و اقتصادی بیشتر از دیگر ملاحظات تعیینکنندهی موفقیت برنامههای مدیریت جامع حوزههای آبخیز است.
holisaz A, malekhosseini B. Content Analysis of Accumulated Knowledge During Past Three Decades on Watershed Management Theses and Dissertations at Two Large Universities of Iran. jwmseir. 2020; 14 (49) :50-58 URL: http://jwmsei.ir/article-1-897-fa.html
حلیساز ارشک، ملکحسینی بتول. تحلیل محتوای حجم سهدهه دانش انباشته در پایاننامهها و رسالههای آبخیزداری در دو دانشگاه بزرگ ایران. مجله علوم ومهندسی آبخیزداری ایران. 1399; 14 (49) :50-58